Ik heb een vraag over ...
-
Aansluiting(en)
-
Wat is het verschil tussen een bouw- en een tijdelijke aansluiting?
Een bouwaansluiting wordt een definitieve aansluiting als de bouw klaar is. Een tijdelijke aansluiting vervalt, bijvoorbeeld een aansluiting voor een evenement.
-
Een monteur komt langs voor de aansluiting. Welke voorbereiding kan ik treffen?
Maak de meterkast goed bereikbaar voor de monteur.
-
Ik doe een aanvraag via www.mijnaansluiting.nl. Wat moet ik meesturen?
U dient het volgende te uploaden als pdf. :
- een tekening van het pand t.o.v. de aangrenzende wegen en gebouwen
- een tekening van het pand met de lokatie van de meterkast -
Neem hiervoor contact op met een installatiebedrijf.
-
Nee, dat is niet mogelijk. Wij nemen pas een aanvraag in behandeling als er een volledig adres (straatnaam en huisnummer) bekend is.
-
Hoeveel elektriciteitsaansluitingen mogen er aanwezig zijn op één adres?
Per WOZ-object is één elektriciteitsaansluiting toegestaan.
-
Hoe wordt het capaciteitstarief geregeld?
Voorheen werd de grens tussen groot en kleinverbruik bepaald door het gemiddelde jaarverbruik, 170.000 m3. Gasverbruikers met een aansluitcapaciteit van meer dan 40 m3(n)/uur, worden nu als grootverbruiker beschouwd. Het betreft aansluitingen met gasmeters, waarop een waarde hoger dan G25 staat vermeld, bijvoorbeeld G40, G65, G100.
Wij adviseren u kritisch te kijken naar de capaciteit van de aansluiting. Als u aan een capaciteit van maximaal 40 m3(n)/uur voldoende heeft, dan kunt u kleinverbruiker blijven.
-
Hoeveel gasaansluitingen mogen er aanwezig zijn op één adres?
Per WOZ-object is één elektriciteitsaansluiting toegestaan.
-
Hoeveel wateraansluitingen mogen er aanwezig zijn op één adres?
Per (kadastraal) perceel is één wateraansluiting toegestaan.
-
Waarom biedt Stedin een 1x10A aansluiting aan?
We bieden de klant een aansluitwaarde die dichter bij het vermogen van de nieuwe installatie ligt. Deze aansluiting kan ook de huidige 3x25A of de "t/m 1x6A"-aansluitwaarde vervangen.
-
U dient hiervoor contact op te nemen met uw installateur.
-
Waarvoor wordt een 1x10A aansluiting gebruikt?
Typen aansluitingen die in deze zgn. "wellicht"- categorie vallen:
1. Garageboxen.
2. Onbemande buitenopstellingen in kasten t.b.v. apparatuur van waterschappen, overheden, spoor en OV-bedrijven, water en gas netbeheerders.
3. Telecomproviders, kabelbedrijven, deze zitten veelal in het A1 segment.
4. Kasten van beheerders van buisleidingen.
-
Waarom zou ik overstappen naar een 1x10A aansluitwaarde?
Het Captar van een 10 A aansluiting (rekencapaciteit 400 W) bedraagt € 101,59 incl. btw per jaar (prijspeil 2017) ten opzichte van € 242,87 voor een 1x35A of 3x25A aansluiting. Een verlaging van de aansluitwaarde KV kost ca. € 300,00.
U heeft dit er dus na ca. 2 jaar al uit -
Kan iedereen een 1x10A aansluiting aanvragen?
Ja!
-
Hoe kan ik een 1x10A aansluiting aanvragen?
Een 1x10A aansluiting binnen Zeeland kan aangevraagd worden via www.mijnaansluiting.nl.
-
Waarom kan ik 1x10A wel al aanvragen, maar pas vanaf 12 april realiseren?
De centrale systemen voor de marktfacilitering zijn pas vanaf 12 april 2017 geschikt voor het verwerken van berichtenverkeer op deze aansluitingen.
-
Komen 1x10A aansluitingen ook in aanmerking voor storingscompensatie?
De aansluitwaarde 1x10A is in principe een gewone kleinverbruik aansluiting. De geldende voorwaarden zijn hier ook op van
toepassing. Zo ook voor de storingscompensatie. -
Hoe moet een dubbele 16A kookgroep aangesloten worden achter een 3-fasen aansluiting 3 x 25A?
Een moderne inductiekookplaat kan een vermogen opnemen van ruim 7 kW.
In de groepenkast dient hiervoor in de installatie een aparte kookgroep te worden geplaatst, bestaande uit twee automaten van 16A.
Bij een 3 x 25A aansluiting dienen beide automaten op een andere fase te worden aangesloten. -
Gebruik van de fasulator vervalt bij standaard 3-fasig aansluiten. Waarom is dat?
Door in de aansluitkast de drie fasen cyclisch door te verwisselen wordt gewaarborgd dat de fasen gelijkmatig belast worden.
Hierdoor vervalt per 1 januari 2019 het gebruik van de fasulator voor nieuwe aansluitingen.
Voor het aansluiten van zonnepanelen achter een bestaande drie fasen aansluiting dient de fasulator wel gebruik te worden voor het berekenen van de fase waarop de PV moet worden aangesloten.
-
-
Incassokosten
-
Wanneer brengt DNWG incassokosten in rekening?
DNWG rekent incassokosten, wanneer u niet betaalt binnen de gestelde betalingstermijn in de betalingsherinnering. Hieronder ziet u het proces:
- U ontvangt een factuur en dient deze te betalen binnen de gestelde termijn
- Betaalt u niet op tijd? Dan ontvangt u eerst een betalingsherinnering;
- Betaalt u niet binnen de gestelde betalingstermijn zoals vermeld in de betalingsherinnering, dan gaan wij over tot het in rekening brengen van incassokosten.
-
Op basis waarvan zijn de incassokosten berekend?
Incassokosten bestaan uit een percentage van de kosten op de factuur. Wij brengen deze in rekening op basis van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
-
Waarom berekent DNWG incassokosten?
- Op basis van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten betaalt de veroorzaker van de kosten.
- Om een factuur alsnog te kunnen innen, maken we kosten. Deze kosten berekenen we als incassokosten door.
-
Hoe hoog zijn de incassokosten?
Incassokosten bestaan uit een percentage van de kosten op de factuur. Wij hanteren de wettelijke regels voor het doorbereken van incassokosten. Dit gaat volgens een staffel:
- Over de vordering tot € 2.500,00: 15,0%
- Over het meerdere tot € 5.000,00: 10,0%
- Over het meerdere tot €10.000,00: 5,0%
- Over het meerdere tot € 200.000,00: 1,0%
- Over het meerdere tot € 1.000.000,00: 0.5%
Wij brengen altijd een minimumbedrag van € 40,00 aan incassokosten in rekening.
-
Hoe kan ik incassokosten voorkomen?
Incassokosten kunt u voorkomen door de facturen op tijd te betalen. Als u gebruikmaakt van automatische incasso, hoeft u zich nooit zorgen te maken of uw rekening op tijd betaald wordt. Neem hiervoor contact met op ons via 0113 74 11 00 of via factuurinfra AT dnwg DOT nl
-
-
Kwaliteitscontrole meter
-
Worden alle meters gecontroleerd?
Voor alle kleinverbruikmeters is dit niet te realiseren. Om toch een goed controlemiddel te hebben, is gekozen voor een steekproefsgewijze controle.
-
Wat gebeurt er als mijn meter niet correct registreert bij de kwaliteitscontrole?
Als de meter afwijkingen vertoont die buiten de wettelijke marges vallen, dan vervangen wij uw meter.
-
Wat gebeurt er als na controle blijkt dat de meter te weinig aangeeft?
Wij vervangen dan uw meter. Verder betekent dit dat wij minder energie in rekening hebben gebracht dan u werkelijk heeft verbruikt. Wij verrekenen dit niet met u. U hoeft als gevolg van de controle niet bij te betalen.
-
Wat gebeurt er als na controle blijkt dat de meter teveel aangeeft?
Wij vervangen dan uw meter. Verder betekent dit dat wij meer energie in rekening hebben gebracht dan u werkelijk heeft verbruikt. Wij verrekenen dit met u.
-
Waarom wordt mijn elektriciteitsmeter gecontroleerd?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan alle meters moeten voldoen. Onze taak is ervoor zorgen dat uw meter de correcte hoeveelheid afgenomen energie registreert. Op die manier betaalt u alleen voor de energie die u werkelijk verbruikt.
-
Hoe wordt ervoor gezorgd dat een elektriciteitsmeter correct functioneert?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan meters moeten voldoen. Om na te gaan of elektriciteitsmeters nog correct functioneren, is er landelijk een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat jaarlijks steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Als na de controle blijkt dat de meters niet voldoen aan de minimumeisen, dan worden deze vervangen.
-
Hoe ziet een meterpool elektriciteitsmeters eruit?
Landelijk is er een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat elk jaar steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Het aantal te controleren meters varieert per meetbedrijf en wordt door de KIWA vastgesteld.
-
Wat gebeurt er met de controleresultaten van de elektriciteitsmeters?
De resultaten worden door de meetbedrijven naar de KIWA gestuurd. De KIWA analyseert de gegevens en beoordeelt of de meters aan de minimumeisen voldoen.
-
Wat gebeurt er als de KIWA een bepaald type elektriciteitsmeter afkeurt?
Dan moeten alle meters in Nederland van dit type, bouw- c.q. revisiejaar worden vervangen.
-
Voert elk meetbedrijf de controles voor elektriciteitsmeters op dezelfde manier uit?
Ja. De KIWA adviseert alle meetbedrijven en ziet erop toe dat de controles op de juist voorgeschreven wijze worden uitgevoerd.
-
Hoe zit de organisatie van de meterpool elektriciteitsmeters in elkaar?
De KIWA werkt samen met Verispect. Verispect verzorgt, in opdracht van de Rijksoverheid, het toezicht op de naleving van o.a. de metrologische wetgeving.
-
Waarom wordt mijn gasmeter gecontroleerd?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan alle meters moeten voldoen. Onze taak is ervoor zorgen dat uw meter de correcte hoeveelheid afgenomen gas registreert. Op die manier betaalt u alleen voor het gas wat u werkelijk verbruikt.
-
Hoe wordt ervoor gezorgd dat een gasmeter correct functioneert?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan meters moeten voldoen. Om na te gaan of gasmeters nog correct functioneren, is er landelijk een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat jaarlijks steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Als na de controle blijkt dat de meters niet voldoen aan de minimumeisen, dan worden deze vervangen.
-
Hoe ziet een meterpool gasmeters eruit?
Landelijk is er een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat elk jaar steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Het aantal te controleren meters varieert per meetbedrijf en wordt door de KIWA vastgesteld.
-
Wat gebeurt er met de controleresultaten van de gasmeters?
De resultaten worden door de meetbedrijven naar de KIWA gestuurd. De KIWA analyseert de gegevens en beoordeelt of de meters aan de minimumeisen voldoen.
-
Wat gebeurt er als de KIWA een bepaald type gasmeter afkeurt?
Dan moeten alle meters in Nederland van dit type, bouw- c.q. revisiejaar worden vervangen.
-
Voert elk meetbedrijf de controles voor gasmeters op dezelfde manier uit?
Ja. De KIWA adviseert alle meetbedrijven en ziet erop toe dat de controles op de juist voorgeschreven wijze worden uitgevoerd.
-
Hoe zit de organisatie van de meterpool gasmeters in elkaar?
De KIWA werkt samen met Verispect. Verispect verzorgt, in opdracht van de Rijksoverheid, het toezicht op de naleving van o.a. de metrologische wetgeving.
-
-
Meter(s)
-
Waarom wordt het energieverbruik gemeten?
Het doorgeven van meterstanden aan de netbeheerder is wettelijk verplicht. Met behulp van opgenomen meterstanden kunnen wij u een jaar- en/of eindfactuur sturen op basis van uw werkelijke verbruik.
-
Mijn meter is oud. Kan ik deze laten vervangen?
Nee, de leeftijd van de meter heeft in principe geen invloed op de correcte werking van de meter. Via kwaliteitscontroles wordt geborgd dat de meters goed registreren.
-
Wanneer heb ik een op afstand uitleesbare (telemetrie) meter nodig?
Elektriciteit; bij een gecontracteerd transportvermogen van 100 kW of meer. Gas; bij een jaarverbruik van 170.000m3 of meer. Warmte; bij Qn 5 en groter.
-
Uw verbruik kan worden gemeten met een telemetrisch systeem. Dit is een systeem waarbij de meterstanden via een vaste telefoonlijn, GPRS of GSM worden uitgelezen.
-
Aan welke eisen moet mijn meterkast voldoen?
De eisen voor de afmeting en de inrichting van een meterruimte in een woonfunctie zijn vastgelegd in een norm, de NEN 2768.
Richtlijn voor meterruimten utiliteitsgebouwen met een gasaansluitingRichtlijn voor meterruimten in laagbouwwoningen op staal gefundeerd met een gasaansluiting
Richtlijn voor meterruimten in laagbouwwoningen met een warmteaansluiting
Richtlijn voor meterruimten in hoogbouwwoningen met een gasaansluiting tot maximaal 70 meter
Richtlijn voor meterruimten in hoogbouwwoningen met een warmteaansluiting tot maximaal 70 meter
-
Ik wil een wijziging in mijn meterkast. Wat moet ik doen?
Het wijzigen van bestaande aansluitingen regelt u eenvoudig via de website www.mijnaansluiting.nl. U vindt hier tevens alle informatie over het realiseren van aansluitingen.
-
Kan ik mijn oude elektriciteitsmeter laten vervangen door een nieuwe?
Nee, dat is niet mogelijk. Wel kunt u uw meter laten wisselen van een enkel- naar een dubbeltariefmeter.
Wilt u van dubbeltarief overstappen naar enkeltarief? Of wilt u van enkeltarief overstappen naar dubbeltarief en heeft u al een meter met 2 of meer telwerken?
Neem dan contact op met uw energieleverancier. Zij kunnen uw leverancierscontract aanpassen naar de gewenste situatie. Uw meter blijft ongewijzigd.
Wilt u uw enkeltariefmeter laten vervangen door een dubbeltariefmeter?
Neem dan contact op met uw netbeheerder. U kunt uw netbeheerder vinden op www.mijnaansluiting.nl. -
Mijn meter registreert niet goed en ik wil deze laten nakijken. Wat moet ik doen?
Voor controle van uw elektriciteits- of gasmeter neemt u contact op met uw netbeheerder. U vindt uw netbeheerder op www.mijnaansluiting.nl
-
-
Offerte-aanvragen
-
Heeft DNWG mijn ondertekende offerte via www.mijnaansluiting.nl ontvangen?
Zodra wij u opdracht hebben ontvangen starten wij met de voorbereidingen. Wanneer iets onduidelijk is nemen wij telefonisch contact met u op. Uiterlijk twee weken voor de uitvoering ontvangt u een opdrachtbevestiging.
-
Ik wil een offerte aanvragen. Wat moet ik invullen op de digitale aanvraag?
Een heldere uitleg over hoe u de aanvraag moet indienen en welke gegevens gevraagd worden, vindt u www.mijnaansluiting.nl.
-
Ik accepteer de offerte via e-mail. Wanneer wordt mijn opdracht uitgevoerd?
Zodra wij uw opdracht hebben ontvangen, neemt de planning telefonisch contact met u op om een afspraak te maken.
Heeft u na 10 werkdagen nog geen bericht ontvangen?
Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0113-741100 of stuur een e-mail naar info AT DNWG DOT nl.
-
-
Warmte
-
Een warmtemeter bestaat uit:
- Volumemeter
- Twee stuks temperatuursensoren waarvan 1x in de aanvoer en 1x in de retourleiding
- Rekenwerk
Het energieverbruik wordt in de rekenmodule van warmtemeter berekend. Deze meter rekent iedere 2 seconden de hoeveelheid volume en temperaturen door naar energie in GigaJoule (GJ).
Energie wordt berekend met behulp van de volgende formule: Q=M x C x Delta T
Q= Energie
M = Massa (gemeten watervolume)
C = Soortelijke warmte van het medium (deze verandert met de temperatuur en de verschillen worden ook meegenomen in de berekening)
Delta T = Aanvoer temperatuur – retour Temperatuur
Warmte omrekenen naar m3.
Om een duidelijker beeld te krijgen van wat uw daadwerkelijke verbruik is, kan het fijn zijn om het jaarverbruik in GJ om te rekenen naar m3. Dit kunt u doen met de volgende formule: Warmte GJ x 32 = … m3 gas
Warm tapwater
Warm tapwater wordt gemeten met alleen een volumemeter. Het gemeten volume in m3 omrekenen van het jaarverbruik / meterstanden warm tapwater naar GJ met de volgende stelregel: Warm tapwater m3 x 0,21 = …GJ
-
Hoe lees ik de stand van de warmtemeter af?
Het display van de warmtemeter staat standaard op de actuele meterstand, gevolgd door de letters GJ (GigaJoule). Hoe het display van de warmtemeter werkt, leest u hier.
-
Wat moet ik doen als ik ga verhuizen uit de wijk Ouverture?
Als u gaat verhuizen, hebben we voor een correcte afwikkeling van uw eindfactuur en het afsluiten van uw contract de volgende informatie nodig:
- Eindstand van de warmtemeter (de exacte stand op datum overdracht)
- Eindstand van de elektriciteitsmeter (de exacte stand op datum overdracht)
- Uw nieuwe adres
- Gegevens nieuwe bewoners
Vul deze gegevens gemakkelijk in op een van onze formulieren. Download het juiste formulier door op één van onderstaande links te drukken.
Formulier verhuizing woning doorgeven
Formulier verhuizing appartement doorgeven
Mail het ingevulde formulier naar info@dnwg.nl of stuur per post versturen naar: DNWG Warmte B.V. Postbus 399, 4460AT Goes.
-
Ik ga binnenkort in de wijk ouverture wonen, wat moet ik regelen?
Als u (binnenkort) in de wijk Ouverture gaat wonen is het belangrijk dat u zich aanmeldt bij DNWG Warmte BV. Dit kunt u doen door op de link hieronder te klikken en het formulier volledig in te vullen.
Formulier verhuizing woning doorgeven
Formulier verhuizing appartement doorgeven
Vul het formulier in en e-mail het naar info@dnwg.nl of stuur het per post naar: DNWG Warmte B.V. Postbus 399, 4460AT Goes.
Hierbij is het belangrijk om de stand van de warmtemeter en de elektriciteitsmeter op de dag van de overdracht te noteren en aan ons door te geven.
Als we het door u ingevulde formulier hebben ontvangen, krijgt u van ons een pakket met informatie over de warmtemeter, de tarieven en de algemene voorwaarden toegestuurd. Ook vindt u in het pakket een overeenkomst welke wij zo spoedig mogelijk ingevuld en ondertekend retour ontvangen.
-
Ik heb een klacht, wat moet ik doen?
Klanttevredenheid staat bij ons hoog in het vaandel. Wanneer u toch niet tevreden bent, kunt u een klacht indienen. Wij streven ernaar om binnen twee werkdagen uw klacht in behandeling te nemen.
Hoe kunt u een klacht indienen?
U kunt uw klacht direct via mail sturen naar info@dnwg.nl. Vermeld in uw e-mail bericht uw naam, e-mailadres en telefoonnummer en geef een duidelijke omschrijving van uw klacht. Ook kunt u gebruik maken van ons klachtenformulier en dit versturen naar info AT dnwg DOT nl.
-
-
Water
-
Waar kan ik mijn waterstoring melden?
Check eerst of uw waterstoring al bij ons bekend is:
Staat uw storing niet in het overzicht, heeft u geen beschikking over internet of heeft u een andere vraag?
Bel dan met Evides Waterbedrijf:0900 0787
-
Waar kan ik terecht met vragen over brandkranen?
Tijdelijk gebruik maken van een brandkraan
U kunt tijdelijk gebruik maken van een brandkraan bij bijvoorbeeld een ijsbaan, of groot evenement. Stuur de aanvraag per e-mail naar info AT DNWG DOT nl.
- U ontvangt een offerte
- Vul de offerte in en stuur deze retour
- Binnen enkele dagen wordt er een opzetstuk geplaatst
-
Ik heb een waterleiding geraakt tijdens graafwerkzaamheden. Waar kan ik terecht?
Neem contact op met het Front Office van DNWG, bereikbaar tijdens kantooruren op telefoonnummer 0113 74 11 00.
Zij zorgen voor het inplannen van een monteur die de schade komt repareren.
-
Ik wil graag mijn afspraak verzetten voor de watermeterwissel.
Afspraak verzetten watermeterwissel
U heeft een voorstel ontvangen voor het vervangen van de watermeter. Schikt de genoemde datum u niet? Dan kunt u een nieuwe afspraak maken door contact op te nemen met onze klantenservice via telefoonnummer: 0113-74 11 00.
-
Waarom moet er een nieuwe watermeter geplaatst worden?
Het is noodzakelijk om watermeters na verloop van een aantal jaren te vervangen om het waterverbruik nauwkeurig te kunnen blijven meten zodat u een correcte waternota blijft ontvangen. Het aantal jaren waarna een watermeter moet worden gewisseld, is vastgelegd in de landelijke Regeling Kwaliteitsborging Watermeters (RKW), die voor alle Nederlandse waterbedrijven van kracht is en die deel uitmaakt van onze certificering.
-
Is de watermeter ook slim/hoef ik dan geen meterstanden door te geven?
Nee de watermeter is niet slim. De meterstanden moet u blijven doorgeven.
-
U heeft door bruin water vlekken in uw wasgoed gekregen. Hoe krijgt u die eruit?
Mochten er onverhoopt toch vlekken in het wasgoed zijn gekomen, houdt het dan goed nat en was het opnieuw in helder water of met een voorwasmiddel. Oppervlakkige vlekken kunt u verwijderen door ze in te wrijven met een schijfje citroen. Levert dit niet het gewenste resultaat, gebruik dan een vlekkenstift voor roestvlekken en was opnieuw. Lees altijd vooraf de (was)instructie. Ook stomerijen beschikken over effectieve vlekkenverwijderaars.
-