Ik heb een vraag over ...
-
Aansluiting(en)
-
Wat is het verschil tussen een bouw- en een tijdelijke aansluiting?
-
Een monteur komt langs voor de aansluiting. Welke voorbereiding kan ik treffen?
-
Ik doe een aanvraag via www.mijnaansluiting.nl. Wat moet ik meesturen?
-
Hoeveel elektriciteitsaansluitingen mogen er aanwezig zijn op één adres?
-
Hoe wordt het capaciteitstarief geregeld?
Voorheen werd de grens tussen groot en kleinverbruik bepaald door het gemiddelde jaarverbruik, 170.000 m3. Gasverbruikers met een aansluitcapaciteit van meer dan 40 m3(n)/uur, worden nu als grootverbruiker beschouwd. Het betreft aansluitingen met gasmeters, waarop een waarde hoger dan G25 staat vermeld, bijvoorbeeld G40, G65, G100.
Wij adviseren u kritisch te kijken naar de capaciteit van de aansluiting. Als u aan een capaciteit van maximaal 40 m3(n)/uur voldoende heeft, dan kunt u kleinverbruiker blijven.
-
Hoeveel gasaansluitingen mogen er aanwezig zijn op één adres?
-
Hoeveel wateraansluitingen mogen er aanwezig zijn op één adres?
-
Waarvoor wordt een 1x10A aansluiting gebruikt?
Typen aansluitingen die in deze zgn. "wellicht"- categorie vallen:
1. Garageboxen.
2. Onbemande buitenopstellingen in kasten t.b.v. apparatuur van waterschappen, overheden, spoor en OV-bedrijven, water en gas netbeheerders.
3. Telecomproviders, kabelbedrijven, deze zitten veelal in het A1 segment.
4. Kasten van beheerders van buisleidingen.
-
Hoe kan ik een 1x10A aansluiting aanvragen?
Een 1x10A aansluiting binnen Zeeland kan aangevraagd worden via www.mijnaansluiting.nl.
-
Waarom kan ik 1x10A wel al aanvragen, maar pas vanaf 12 april realiseren?
-
Komen 1x10A aansluitingen ook in aanmerking voor storingscompensatie?
-
Hoe moet een dubbele 16A kookgroep aangesloten worden achter een 3-fasen aansluiting 3 x 25A?
-
Gebruik van de fasulator vervalt bij standaard 3-fasig aansluiten. Waarom is dat?
Door in de aansluitkast de drie fasen cyclisch door te verwisselen wordt gewaarborgd dat de fasen gelijkmatig belast worden.
Hierdoor vervalt per 1 januari 2019 het gebruik van de fasulator voor nieuwe aansluitingen.
Voor het aansluiten van zonnepanelen achter een bestaande drie fasen aansluiting dient de fasulator wel gebruik te worden voor het berekenen van de fase waarop de PV moet worden aangesloten.
-
-
Algemene informatie
-
Welk effect hebben slimme meters op het milieu?
Als mensen zuiniger met energie omgaan doordat zij meer inzicht hebben in hun verbruik, is dat goed voor het milieu. Als alle huishoudens straks slimme meters hebben, kunnen netbeheerders vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. Dat leidt tot minder verspilling en efficiëntere productie, wat goed is voor het milieu. Als vraag en aanbod beter op elkaar kunnen worden afgestemd, zijn de onvoor-spelbare hoeveelheden wind- en zonne-energie gemakkelijker in te zetten. Er is daardoor meer ruimte voor schone energie. De slimme meter zelf verbruikt iets meer elektriciteit dan de traditionele meter. Het vervangen van traditionele meters door slimme meters, is voor een deel reguliere vervanging. De traditionele meter wordt door de monteur meegenomen om op een milieuvriendelijke manier te worden verwerkt.
-
-
Incassokosten
-
Wanneer brengt DNWG incassokosten in rekening?
DNWG rekent incassokosten, wanneer u niet betaalt binnen de gestelde betalingstermijn in de betalingsherinnering. Hieronder ziet u het proces:
- U ontvangt een factuur en dient deze te betalen binnen de gestelde termijn
- Betaalt u niet op tijd? Dan ontvangt u eerst een betalingsherinnering;
- Betaalt u niet binnen de gestelde betalingstermijn zoals vermeld in de betalingsherinnering, dan gaan wij over tot het in rekening brengen van incassokosten.
-
Hoe hoog zijn de incassokosten?
Incassokosten bestaan uit een percentage van de kosten op de factuur. Wij hanteren de wettelijke regels voor het doorbereken van incassokosten. Dit gaat volgens een staffel:
- Over de vordering tot € 2.500,00: 15,0%
- Over het meerdere tot € 5.000,00: 10,0%
- Over het meerdere tot €10.000,00: 5,0%
- Over het meerdere tot € 200.000,00: 1,0%
- Over het meerdere tot € 1.000.000,00: 0.5%
Wij brengen altijd een minimumbedrag van € 40,00 aan incassokosten in rekening.
-
Hoe kan ik incassokosten voorkomen?
Incassokosten kunt u voorkomen door de facturen op tijd te betalen. Als u gebruikmaakt van automatische incasso, hoeft u zich nooit zorgen te maken of uw rekening op tijd betaald wordt. Neem hiervoor contact met op ons via 0113 74 11 00 of via factuurinfra AT dnwg DOT nl
-
-
Keuzevrijheid
-
Ik wil geen slimme meter. Wat moet ik doen?
Wanneer u de slimme meter niet wilt, kunt u hem weigeren. In dit geval geeft u zelf uw meterstanden door en ontvangt u geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik. U kunt er ook voor kiezen een slimme meter te laten plaatsen zonder de communicatiemodule te laten activeren. Hierdoor worden de meterstanden niet op afstand uitgelezen. In dat geval moet u zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. Als u de slimme meter heeft geweigerd en later alsnog besluit dat u toch een slimme meter wenst, dan zijn hier kosten aan verbonden. De kosten voor het plaatsen van een slimme elektriciteitsmeter en een slimme gasmeter bedragen samen € 72,60 inclusief btw.
-
-
Kosten
-
Kwaliteitscontrole meter
-
Wat gebeurt er als mijn meter niet correct registreert bij de kwaliteitscontrole?
-
Wat gebeurt er als na controle blijkt dat de meter te weinig aangeeft?
-
Wat gebeurt er als na controle blijkt dat de meter teveel aangeeft?
-
Hoe wordt ervoor gezorgd dat een elektriciteitsmeter correct functioneert?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan meters moeten voldoen. Om na te gaan of elektriciteitsmeters nog correct functioneren, is er landelijk een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat jaarlijks steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Als na de controle blijkt dat de meters niet voldoen aan de minimumeisen, dan worden deze vervangen.
-
Hoe ziet een meterpool elektriciteitsmeters eruit?
Landelijk is er een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat elk jaar steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Het aantal te controleren meters varieert per meetbedrijf en wordt door de KIWA vastgesteld.
-
Wat gebeurt er met de controleresultaten van de elektriciteitsmeters?
-
Wat gebeurt er als de KIWA een bepaald type elektriciteitsmeter afkeurt?
-
Voert elk meetbedrijf de controles voor elektriciteitsmeters op dezelfde manier uit?
-
Hoe zit de organisatie van de meterpool elektriciteitsmeters in elkaar?
-
Hoe wordt ervoor gezorgd dat een gasmeter correct functioneert?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan meters moeten voldoen. Om na te gaan of gasmeters nog correct functioneren, is er landelijk een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat jaarlijks steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Als na de controle blijkt dat de meters niet voldoen aan de minimumeisen, dan worden deze vervangen.
-
Hoe ziet een meterpool gasmeters eruit?
Landelijk is er een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat elk jaar steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Het aantal te controleren meters varieert per meetbedrijf en wordt door de KIWA vastgesteld.
-
Wat gebeurt er als de KIWA een bepaald type gasmeter afkeurt?
-
Voert elk meetbedrijf de controles voor gasmeters op dezelfde manier uit?
-
Hoe zit de organisatie van de meterpool gasmeters in elkaar?
-
Meter(s)
-
Wanneer heb ik een op afstand uitleesbare (telemetrie) meter nodig?
-
Aan welke eisen moet mijn meterkast voldoen?
De eisen voor de afmeting en de inrichting van een meterruimte in een woonfunctie zijn vastgelegd in een norm, de NEN 2768.
Richtlijn voor meterruimten utiliteitsgebouwen met een gasaansluitingRichtlijn voor meterruimten in laagbouwwoningen op staal gefundeerd met een gasaansluiting
Richtlijn voor meterruimten in laagbouwwoningen met een warmteaansluiting
Richtlijn voor meterruimten in hoogbouwwoningen met een gasaansluiting tot maximaal 70 meter
Richtlijn voor meterruimten in hoogbouwwoningen met een warmteaansluiting tot maximaal 70 meter
-
Ik wil een wijziging in mijn meterkast. Wat moet ik doen?
Het wijzigen van bestaande aansluitingen regelt u eenvoudig via de website www.mijnaansluiting.nl. U vindt hier tevens alle informatie over het realiseren van aansluitingen.
-
Kan ik mijn oude elektriciteitsmeter laten vervangen door een nieuwe?
Nee, dat is niet mogelijk. Wel kunt u uw meter laten wisselen van een enkel- naar een dubbeltariefmeter.
Wilt u van dubbeltarief overstappen naar enkeltarief? Of wilt u van enkeltarief overstappen naar dubbeltarief en heeft u al een meter met 2 of meer telwerken?
Neem dan contact op met uw energieleverancier. Zij kunnen uw leverancierscontract aanpassen naar de gewenste situatie. Uw meter blijft ongewijzigd.
Wilt u uw enkeltariefmeter laten vervangen door een dubbeltariefmeter?
Neem dan contact op met uw netbeheerder. U kunt uw netbeheerder vinden op www.mijnaansluiting.nl. -
Mijn meter registreert niet goed en ik wil deze laten nakijken. Wat moet ik doen?
Voor controle van uw elektriciteits- of gasmeter neemt u contact op met uw netbeheerder. U vindt uw netbeheerder op www.mijnaansluiting.nl
-
Meterstanden
-
Offerte-aanvragen
-
Heeft DNWG mijn ondertekende offerte via www.mijnaansluiting.nl ontvangen?
-
Ik wil een offerte aanvragen. Wat moet ik invullen op de digitale aanvraag?
Een heldere uitleg over hoe u de aanvraag moet indienen en welke gegevens gevraagd worden, vindt u www.mijnaansluiting.nl.
-
Ik accepteer de offerte via e-mail. Wanneer wordt mijn opdracht uitgevoerd?
Zodra wij uw opdracht hebben ontvangen, neemt de planning telefonisch contact met u op om een afspraak te maken.
Heeft u na 10 werkdagen nog geen bericht ontvangen?
Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0113-741100 of stuur een e-mail naar info AT DNWG DOT nl.
-
-
Plaatsing van de meter
-
Privacy & Veiligheid
-
Hoe veilig is een slimme meter?
Het slimme metersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). De meterstanden die voor de netbeheerder zichtbaar zijn, worden zo goed mogelijk beveiligd. Netbeheerders zijn in overleg met diverse instanties zoals TNO, Radboud Universiteit Nijmegen en gespecialiseerde beveiligingsbedrijven, continu bezig met het optimaal beveiligen van uw gegevens. Net als bij internetbankieren en mobiel bellen is 100% veiligheid niet te garanderen. Het risico is wel heel klein te maken. Zo voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen en hebben de netbeheerders uitgebreide maatregelen genomen om de netten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Op die manier kunnen onbevoegden niet bij uw gegevens.
-
-
Teruglevering
-
Hoe wordt mijn opgewekte energie verrekend?
Terugleveren van elektriciteit gebeurt met behulp van de salderingsregeling. Salderen betekent dat terug geleverde elektriciteit in mindering wordt gebracht op de geleverde elektriciteit. De salderingsregeling gaat tot maximaal uw eigen verbruik op jaarbasis. Bij de salderingsregeling geldt dat de prijs van de opgewekte elektriciteit gelijk is aan het tarief van de energieleverancier, dit is inclusief energie-belasting en BTW. Wanneer u meer produceert dan u verbruikt dan geldt de terugleververgoeding. Met de terugleververgoeding kunt u blijven terugleveren aan het netwerk. De hoogte van de vergoeding wordt vastgesteld door uw energieleverancier.
-
-
Warmte
-
Een warmtemeter bestaat uit:
- Volumemeter
- Twee stuks temperatuursensoren waarvan 1x in de aanvoer en 1x in de retourleiding
- Rekenwerk
Het energieverbruik wordt in de rekenmodule van warmtemeter berekend. Deze meter rekent iedere 2 seconden de hoeveelheid volume en temperaturen door naar energie in GigaJoule (GJ).
Energie wordt berekend met behulp van de volgende formule: Q=M x C x Delta T
Q= Energie
M = Massa (gemeten watervolume)
C = Soortelijke warmte van het medium (deze verandert met de temperatuur en de verschillen worden ook meegenomen in de berekening)
Delta T = Aanvoer temperatuur – retour Temperatuur
Warmte omrekenen naar m3.
Om een duidelijker beeld te krijgen van wat uw daadwerkelijke verbruik is, kan het fijn zijn om het jaarverbruik in GJ om te rekenen naar m3. Dit kunt u doen met de volgende formule: Warmte GJ x 32 = … m3 gas
Warm tapwater
Warm tapwater wordt gemeten met alleen een volumemeter. Het gemeten volume in m3 omrekenen van het jaarverbruik / meterstanden warm tapwater naar GJ met de volgende stelregel: Warm tapwater m3 x 0,21 = …GJ
-
Hoe lees ik de stand van de warmtemeter af?
Het display van de warmtemeter staat standaard op de actuele meterstand, gevolgd door de letters GJ (GigaJoule). Hoe het display van de warmtemeter werkt, leest u hier.
-
Wat moet ik doen als ik ga verhuizen uit de wijk Ouverture?
Als u gaat verhuizen, hebben we voor een correcte afwikkeling van uw eindfactuur en het afsluiten van uw contract de volgende informatie nodig:
- Eindstand van de warmtemeter (de exacte stand op datum overdracht)
- Eindstand van de elektriciteitsmeter (de exacte stand op datum overdracht)
- Uw nieuwe adres
- Gegevens nieuwe bewoners
Vul deze gegevens gemakkelijk in op een van onze formulieren. Download het juiste formulier door op één van onderstaande links te drukken.
Formulier verhuizing woning doorgeven
Formulier verhuizing appartement doorgeven
Mail het ingevulde formulier naar info@dnwg.nl of stuur per post versturen naar: DNWG Warmte B.V. Postbus 399, 4460AT Goes.
-
Ik ga binnenkort in de wijk ouverture wonen, wat moet ik regelen?
Als u (binnenkort) in de wijk Ouverture gaat wonen is het belangrijk dat u zich aanmeldt bij DNWG Warmte BV. Dit kunt u doen door op de link hieronder te klikken en het formulier volledig in te vullen.
Formulier verhuizing woning doorgeven
Formulier verhuizing appartement doorgeven
Vul het formulier in en e-mail het naar info@dnwg.nl of stuur het per post naar: DNWG Warmte B.V. Postbus 399, 4460AT Goes.
Hierbij is het belangrijk om de stand van de warmtemeter en de elektriciteitsmeter op de dag van de overdracht te noteren en aan ons door te geven.
Als we het door u ingevulde formulier hebben ontvangen, krijgt u van ons een pakket met informatie over de warmtemeter, de tarieven en de algemene voorwaarden toegestuurd. Ook vindt u in het pakket een overeenkomst welke wij zo spoedig mogelijk ingevuld en ondertekend retour ontvangen.
-
Ik heb een klacht, wat moet ik doen?
Klanttevredenheid staat bij ons hoog in het vaandel. Wanneer u toch niet tevreden bent, kunt u een klacht indienen. Wij streven ernaar om binnen twee werkdagen uw klacht in behandeling te nemen.
Hoe kunt u een klacht indienen?
U kunt uw klacht direct via mail sturen naar info@dnwg.nl. Vermeld in uw e-mail bericht uw naam, e-mailadres en telefoonnummer en geef een duidelijke omschrijving van uw klacht. Ook kunt u gebruik maken van ons klachtenformulier en dit versturen naar info AT dnwg DOT nl.
-
-
Water
-
Waar kan ik terecht met vragen over brandkranen?
Tijdelijk gebruik maken van een brandkraan
U kunt tijdelijk gebruik maken van een brandkraan bij bijvoorbeeld een ijsbaan, of groot evenement. Stuur de aanvraag per e-mail naar info AT DNWG DOT nl.
- U ontvangt een offerte
- Vul de offerte in en stuur deze retour
- Binnen enkele dagen wordt er een opzetstuk geplaatst
-
Ik heb een waterleiding geraakt tijdens graafwerkzaamheden. Waar kan ik terecht?
-
Ik wil graag mijn afspraak verzetten voor de watermeterwissel.
-
Waarom moet er een nieuwe watermeter geplaatst worden?
Het is noodzakelijk om watermeters na verloop van een aantal jaren te vervangen om het waterverbruik nauwkeurig te kunnen blijven meten zodat u een correcte waternota blijft ontvangen. Het aantal jaren waarna een watermeter moet worden gewisseld, is vastgelegd in de landelijke Regeling Kwaliteitsborging Watermeters (RKW), die voor alle Nederlandse waterbedrijven van kracht is en die deel uitmaakt van onze certificering.
-
Is de watermeter ook slim/hoef ik dan geen meterstanden door te geven?
-
U heeft door bruin water vlekken in uw wasgoed gekregen. Hoe krijgt u die eruit?
Mochten er onverhoopt toch vlekken in het wasgoed zijn gekomen, houdt het dan goed nat en was het opnieuw in helder water of met een voorwasmiddel. Oppervlakkige vlekken kunt u verwijderen door ze in te wrijven met een schijfje citroen. Levert dit niet het gewenste resultaat, gebruik dan een vlekkenstift voor roestvlekken en was opnieuw. Lees altijd vooraf de (was)instructie. Ook stomerijen beschikken over effectieve vlekkenverwijderaars.