Ik heb een vraag over ...
-
Aansluiting(en)
-
Een monteur komt langs voor de aansluiting. Welke voorbereiding kan ik treffen?
Maak de meterkast goed bereikbaar voor de monteur.
-
Hoeveel wateraansluitingen mogen er aanwezig zijn op één adres?
Per (kadastraal) perceel is één wateraansluiting toegestaan.
-
U dient hiervoor contact op te nemen met uw installateur.
-
Waar kan ik een nieuwe aansluiting aanvragen of mijn bestaande aansluiting wijzigen?
Meer informatie over aansluitingen vindt u op de website van Stedin, uw netbeheerder via www.stedin.net/zeeland.
-
-
Algemene informatie
-
Waar vind ik meer informatie over de slimme meter?
Voor meer informatie kunt u onder meer terecht bij uw eigen netbeheerder of op: www.slimmemeters.nl www.rijksoverheid.nl (brochure van de rijksoverheid) (type bij ‘zoek’ ‘slimme meter’ in) www.verenigingeigenhuis.nl (zoekterm: slimme meter) www.consumentenbond.nl (zoekterm: slimme meter) www.consuwijzer.nl (zoekterm: slimme meter) www.energieverbruiksmanagers.nl
-
-
Incassokosten
-
Wanneer brengt DNWG incassokosten in rekening?
DNWG rekent incassokosten, wanneer u niet betaalt binnen de gestelde betalingstermijn in de betalingsherinnering. Hieronder ziet u het proces:
- U ontvangt een factuur en dient deze te betalen binnen de gestelde termijn
- Betaalt u niet op tijd? Dan ontvangt u eerst een betalingsherinnering;
- Betaalt u niet binnen de gestelde betalingstermijn zoals vermeld in de betalingsherinnering, dan gaan wij over tot het in rekening brengen van incassokosten.
-
Op basis waarvan zijn de incassokosten berekend?
Incassokosten bestaan uit een percentage van de kosten op de factuur. Wij brengen deze in rekening op basis van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
-
Waarom berekent DNWG incassokosten?
- Op basis van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten betaalt de veroorzaker van de kosten.
- Om een factuur alsnog te kunnen innen, maken we kosten. Deze kosten berekenen we als incassokosten door.
-
Hoe hoog zijn de incassokosten?
Incassokosten bestaan uit een percentage van de kosten op de factuur. Wij hanteren de wettelijke regels voor het doorbereken van incassokosten. Dit gaat volgens een staffel:
- Over de vordering tot € 2.500,00: 15,0%
- Over het meerdere tot € 5.000,00: 10,0%
- Over het meerdere tot €10.000,00: 5,0%
- Over het meerdere tot € 200.000,00: 1,0%
- Over het meerdere tot € 1.000.000,00: 0.5%
Wij brengen altijd een minimumbedrag van € 40,00 aan incassokosten in rekening.
-
Hoe kan ik incassokosten voorkomen?
Incassokosten kunt u voorkomen door de facturen op tijd te betalen. Als u gebruikmaakt van automatische incasso, hoeft u zich nooit zorgen te maken of uw rekening op tijd betaald wordt. Neem hiervoor contact met op ons via 0113 74 11 00 of via factuurinfra AT dnwg DOT nl
-
-
Keuzevrijheid
-
Ik wil geen slimme meter. Wat moet ik doen?
Wanneer u de slimme meter niet wilt, kunt u hem weigeren. In dit geval geeft u zelf uw meterstanden door en ontvangt u geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik. U kunt er ook voor kiezen een slimme meter te laten plaatsen zonder de communicatiemodule te laten activeren. Hierdoor worden de meterstanden niet op afstand uitgelezen. In dat geval moet u zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. Als u de slimme meter heeft geweigerd en later alsnog besluit dat u toch een slimme meter wenst, dan zijn hier kosten aan verbonden. De kosten voor het plaatsen van een slimme elektriciteitsmeter en een slimme gasmeter bedragen samen € 72,60 inclusief btw.
-
-
Kosten
-
Voor het administratief aan- en uitzetten worden geen kosten in rekening gebracht.
-
-
Kwaliteitscontrole meter
-
Worden alle meters gecontroleerd?
Voor alle kleinverbruikmeters is dit niet te realiseren. Om toch een goed controlemiddel te hebben, is gekozen voor een steekproefsgewijze controle.
-
Wat gebeurt er als mijn meter niet correct registreert bij de kwaliteitscontrole?
Als de meter afwijkingen vertoont die buiten de wettelijke marges vallen, dan vervangen wij uw meter.
-
Wat gebeurt er als na controle blijkt dat de meter te weinig aangeeft?
Wij vervangen dan uw meter. Verder betekent dit dat wij minder energie in rekening hebben gebracht dan u werkelijk heeft verbruikt. Wij verrekenen dit niet met u. U hoeft als gevolg van de controle niet bij te betalen.
-
Wat gebeurt er als na controle blijkt dat de meter teveel aangeeft?
Wij vervangen dan uw meter. Verder betekent dit dat wij meer energie in rekening hebben gebracht dan u werkelijk heeft verbruikt. Wij verrekenen dit met u.
-
Waarom wordt mijn elektriciteitsmeter gecontroleerd?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan alle meters moeten voldoen. Onze taak is ervoor zorgen dat uw meter de correcte hoeveelheid afgenomen energie registreert. Op die manier betaalt u alleen voor de energie die u werkelijk verbruikt.
-
Hoe wordt ervoor gezorgd dat een elektriciteitsmeter correct functioneert?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan meters moeten voldoen. Om na te gaan of elektriciteitsmeters nog correct functioneren, is er landelijk een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat jaarlijks steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Als na de controle blijkt dat de meters niet voldoen aan de minimumeisen, dan worden deze vervangen.
-
Hoe ziet een meterpool elektriciteitsmeters eruit?
Landelijk is er een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat elk jaar steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Het aantal te controleren meters varieert per meetbedrijf en wordt door de KIWA vastgesteld.
-
Wat gebeurt er met de controleresultaten van de elektriciteitsmeters?
De resultaten worden door de meetbedrijven naar de KIWA gestuurd. De KIWA analyseert de gegevens en beoordeelt of de meters aan de minimumeisen voldoen.
-
Wat gebeurt er als de KIWA een bepaald type elektriciteitsmeter afkeurt?
Dan moeten alle meters in Nederland van dit type, bouw- c.q. revisiejaar worden vervangen.
-
Voert elk meetbedrijf de controles voor elektriciteitsmeters op dezelfde manier uit?
Ja. De KIWA adviseert alle meetbedrijven en ziet erop toe dat de controles op de juist voorgeschreven wijze worden uitgevoerd.
-
Hoe zit de organisatie van de meterpool elektriciteitsmeters in elkaar?
De KIWA werkt samen met Verispect. Verispect verzorgt, in opdracht van de Rijksoverheid, het toezicht op de naleving van o.a. de metrologische wetgeving.
-
Waarom wordt mijn gasmeter gecontroleerd?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan alle meters moeten voldoen. Onze taak is ervoor zorgen dat uw meter de correcte hoeveelheid afgenomen gas registreert. Op die manier betaalt u alleen voor het gas wat u werkelijk verbruikt.
-
Hoe wordt ervoor gezorgd dat een gasmeter correct functioneert?
De overheid heeft regels opgesteld waaraan meters moeten voldoen. Om na te gaan of gasmeters nog correct functioneren, is er landelijk een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat jaarlijks steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Als na de controle blijkt dat de meters niet voldoen aan de minimumeisen, dan worden deze vervangen.
-
Hoe ziet een meterpool gasmeters eruit?
Landelijk is er een meterpool ingesteld. De coördinator van deze meterpool is de KIWA. De meterpool houdt in dat elk jaar steekproefsgewijs meters van een bepaald type, bouw- c.q. revisiejaar worden gecontroleerd. Het aantal te controleren meters varieert per meetbedrijf en wordt door de KIWA vastgesteld.
-
Wat gebeurt er met de controleresultaten van de gasmeters?
De resultaten worden door de meetbedrijven naar de KIWA gestuurd. De KIWA analyseert de gegevens en beoordeelt of de meters aan de minimumeisen voldoen.
-
Wat gebeurt er als de KIWA een bepaald type gasmeter afkeurt?
Dan moeten alle meters in Nederland van dit type, bouw- c.q. revisiejaar worden vervangen.
-
Voert elk meetbedrijf de controles voor gasmeters op dezelfde manier uit?
Ja. De KIWA adviseert alle meetbedrijven en ziet erop toe dat de controles op de juist voorgeschreven wijze worden uitgevoerd.
-
Hoe zit de organisatie van de meterpool gasmeters in elkaar?
Kiwa werkt samen met RDI (Rijksdienst Digitale Infrastructuur). RDI verzorgt het toezicht op de naleving van o.a. metrologische wetgeving.
-
-
Meterstanden
-
Is een slimme meter nauwkeurig?
De slimme meter is, net als de traditionele meter, door het Nederlands Meetinstituut (Nmi) uitvoerig getest op nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en goedgekeurd. De slimme meter is even nauwkeurig en betrouwbaar als de traditionele meter.
-
-
Offerte-aanvragen
-
Heeft DNWG mijn ondertekende offerte via www.mijnaansluiting.nl ontvangen?
Zodra wij u opdracht hebben ontvangen starten wij met de voorbereidingen. Wanneer iets onduidelijk is nemen wij telefonisch contact met u op. Uiterlijk twee weken voor de uitvoering ontvangt u een opdrachtbevestiging.
-
Ik wil een offerte aanvragen. Wat moet ik invullen op de digitale aanvraag?
Een heldere uitleg over hoe u de aanvraag moet indienen en welke gegevens gevraagd worden, vindt u www.mijnaansluiting.nl.
-
Ik accepteer de offerte via e-mail. Wanneer wordt mijn opdracht uitgevoerd?
Zodra wij uw opdracht hebben ontvangen, neemt de planning telefonisch contact met u op om een afspraak te maken.
Heeft u na 10 werkdagen nog geen bericht ontvangen?
Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0113-741100 of stuur een e-mail naar info AT DNWG DOT nl.
-
-
Plaatsing van de meter
-
Wat gebeurt er met de slimme meter in mijn woning als ik ga verhuizen?
De slimme meter blijft hangen. De meter is, net als bij de traditionele meter, namelijk eigendom van uw netbeheerder. De meter hoort bij het huis, niet bij u persoonlijk.
-
-
Privacy & Veiligheid
-
Heb ik last van straling als ik in de buurt kom van mijn slimme meter?
Bij elektrische apparaten is altijd sprake van enige mate van elektromagnetische straling. De straling van de slimme meters blijft echter ruim binnen de daartoe geldende richtlijnen en vormt geen gevaar voor uw gezondheid.
-
-
Teruglevering
-
Kan de slimme meter ook de door mij opgewekte energie meten (bijvoorbeeld van zonnepanelen)?
De slimme meter kan alleen de hoeveelheid energie meten die wordt afgenomen van het elektriciteitsnet of die teruggeleverd wordt aan het elektriciteitsnet. Dit gebeurt met afzonderlijk telwerken. Opgewekte energie die direct binnenshuis wordt verbruikt, wordt dus niet door een afzonderlijk telwerk geregistreerd. Als u gebruik maakt van subsidie op opwek via zonnepanelen, heeft u ook een brutoproductiemeter nodig om te registreren hoeveel u totaal aan stroom hebt opgewekt met uw zonnepanelen (bijvoorbeeld bij SDE subsidieregeling). Met deze meter is te zien hoeveel energie is opgewekt.
-
-
Warmte
-
Een warmtemeter bestaat uit:
- Volumemeter
- Twee stuks temperatuursensoren waarvan 1x in de aanvoer en 1x in de retourleiding
- Rekenwerk
Het energieverbruik wordt in de rekenmodule van warmtemeter berekend. Deze meter rekent iedere 2 seconden de hoeveelheid volume en temperaturen door naar energie in GigaJoule (GJ).
Energie wordt berekend met behulp van de volgende formule: Q=M x C x Delta T
Q= Energie
M = Massa (gemeten watervolume)
C = Soortelijke warmte van het medium (deze verandert met de temperatuur en de verschillen worden ook meegenomen in de berekening)
Delta T = Aanvoer temperatuur – retour Temperatuur
Warmte omrekenen naar m3.
Om een duidelijker beeld te krijgen van wat uw daadwerkelijke verbruik is, kan het fijn zijn om het jaarverbruik in GJ om te rekenen naar m3. Dit kunt u doen met de volgende formule: Warmte GJ x 32 = … m3 gas
Warm tapwater
Warm tapwater wordt gemeten met alleen een volumemeter. Het gemeten volume in m3 omrekenen van het jaarverbruik / meterstanden warm tapwater naar GJ met de volgende stelregel: Warm tapwater m3 x 0,21 = …GJ
-
Hoe lees ik de stand van de warmtemeter af?
Het display van de warmtemeter staat standaard op de actuele meterstand, gevolgd door de letters GJ (GigaJoule). Hoe het display van de warmtemeter werkt, leest u hier.
-
Wat moet ik doen als ik ga verhuizen uit de wijk Ouverture?
Als u gaat verhuizen, hebben we voor een correcte afwikkeling van uw eindfactuur en het afsluiten van uw contract de volgende informatie nodig:
- Eindstand van de warmtemeter (de exacte stand op datum overdracht)
- Eindstand van de elektriciteitsmeter (de exacte stand op datum overdracht)
- Uw nieuwe adres
- Gegevens nieuwe bewoners
Vul deze gegevens gemakkelijk in op een van onze formulieren. Download het juiste formulier door op één van onderstaande links te drukken.
Formulier verhuizing woning doorgeven
Formulier verhuizing appartement doorgeven
Mail het ingevulde formulier naar info@dnwg.nl of stuur per post versturen naar: DNWG Warmte B.V. Postbus 399, 4460AT Goes.
-
Ik ga binnenkort in de wijk ouverture wonen, wat moet ik regelen?
Als u (binnenkort) in de wijk Ouverture gaat wonen is het belangrijk dat u zich aanmeldt bij DNWG Warmte BV. Dit kunt u doen door op de link hieronder te klikken en het formulier volledig in te vullen.
Formulier verhuizing woning doorgeven
Formulier verhuizing appartement doorgeven
Vul het formulier in en e-mail het naar info@dnwg.nl of stuur het per post naar: DNWG Warmte B.V. Postbus 399, 4460AT Goes.
Hierbij is het belangrijk om de stand van de warmtemeter en de elektriciteitsmeter op de dag van de overdracht te noteren en aan ons door te geven.
Als we het door u ingevulde formulier hebben ontvangen, krijgt u van ons een pakket met informatie over de warmtemeter, de tarieven en de algemene voorwaarden toegestuurd. Ook vindt u in het pakket een overeenkomst welke wij zo spoedig mogelijk ingevuld en ondertekend retour ontvangen.
-
Ik heb een klacht, wat moet ik doen?
Klanttevredenheid staat bij ons hoog in het vaandel. Wanneer u toch niet tevreden bent, kunt u een klacht indienen. Wij streven ernaar om binnen twee werkdagen uw klacht in behandeling te nemen.
Hoe kunt u een klacht indienen?
U kunt uw klacht direct via mail sturen naar info@dnwg.nl. Vermeld in uw e-mail bericht uw naam, e-mailadres en telefoonnummer en geef een duidelijke omschrijving van uw klacht. Ook kunt u gebruik maken van ons klachtenformulier en dit versturen naar info AT dnwg DOT nl.
-
Ik wil graag een melding ‘hoog verbruik’ maken. Wat moet ik hiervoor doen?
U heeft geconstateerd dat uw elektriciteitsverbruik is toegenomen en u wilt hiervan bij ons een melding maken. Om te bepalen of dit veroorzaakt wordt door de warmtepomp en om u verder te helpen vragen we u om onderstaande twee formulieren te downloaden. Vul het ‘meldingsformulier ‘hoog verbruik’ volledig in aan de hand van de instructie. U kunt vervolgens een kopie van het ‘meldingsformulier hoog verbruik’ sturen naar info@dnwg.nl.
Formulier 1: Meldingsformulier hoog verbruikFormulier 2: Instructie en hulp bij Meldingsformulier
-
-
Water
-
Waar kan ik mijn waterstoring melden?
Check eerst of uw waterstoring al bij ons bekend is:
Staat uw storing niet in het overzicht, heeft u geen beschikking over internet of heeft u een andere vraag?
Bel dan met Evides Waterbedrijf:0900 0787
-
Ik heb een waterleiding geraakt tijdens graafwerkzaamheden. Waar kan ik terecht?
Neem contact op met Evides via 0900 - 0787. Zij zorgen voor het inplannen van een monteur die de schade komt repareren.
-
Ik wil graag mijn afspraak verzetten voor de watermeterwissel.
Afspraak verzetten watermeterwissel
U heeft een voorstel ontvangen voor het vervangen van de watermeter. Schikt de genoemde datum u niet? Dan kunt u een nieuwe afspraak maken door contact op te nemen met Evides via 0900 - 0787.
-
U heeft door bruin water vlekken in uw wasgoed gekregen. Hoe krijgt u die eruit?
Mochten er onverhoopt toch vlekken in het wasgoed zijn gekomen, houdt het dan goed nat en was het opnieuw in helder water of met een voorwasmiddel. Oppervlakkige vlekken kunt u verwijderen door ze in te wrijven met een schijfje citroen. Levert dit niet het gewenste resultaat, gebruik dan een vlekkenstift voor roestvlekken en was opnieuw. Lees altijd vooraf de (was)instructie. Ook stomerijen beschikken over effectieve vlekkenverwijderaars.
Meer informatie over bruin water vindt u hier.
-